Voor het eerst de woestijn in - Reisverslag uit Riyad, Saudi Arabië van nickshofland - WaarBenJij.nu Voor het eerst de woestijn in - Reisverslag uit Riyad, Saudi Arabië van nickshofland - WaarBenJij.nu

Voor het eerst de woestijn in

Door: Nick

Blijf op de hoogte en volg

22 Maart 2013 | Saudi Arabië, Riyad

Hey mensen,

Ik ben nu alweer bijna een week terug in Riyad en het wordt dus hoog tijd om verslag te doen over mijn veldwerk reisje.

Om 12:30 op 6 maart was voor mij de tijd gekomen om de woestijn in te trekken en de planten van de Arabische woestijn te bewonderen. Althans dat was het plan. Ik zou namelijk met Awad (een Saoedische PhD student) in de auto mee rijden naar onze veldwerk locatie terwijl Mohamed en Jacob met het vliegtuig achter ons aan zouden komen. Om 12:30 was er echter nog geen Awad te bekennen. Toen er om 13:00 nog steeds geen Awad gesignaleerd was werd het tijd om te bellen. Zodoende kwam er om 14:00 dan toch eindelijk een Awad aan zetten. Dan maar snel alles in de auto laden en vertrekken want we hadden nog een reis van bijna 1000 kilometer voor de boeg. In de auto kwam ik er al snel achter dat Awad niet zo heel goed Engels sprak (om het maar voorzichtig uit te drukken).
Zo’n 9 uur later kwamen we dan toch eindelijk aan in Jeddah. Hier pikte we Mohamed en Jacob op pikte van het vliegveld en gingen we op zoek naar een eet gelegenheid en een hotel. Na een hotel gevonden, gegeten en wat gerust te hebben konden we rond 2:30 toch eindelijk nog voor een paar uurtjes naar bed voor we de volgende dag weer vroeg op moest.

De volgende dag stonden we weer vroeg op want het was eindelijk tijd om aan het veldwerk te beginnen. Dus met zijn allen de auto in en de weg op. Een ontbijtje scoren, boodschappen doen voor de rest van de dag en dan de stad uit. We hadden drie dagen aan veldwerk voor de boeg. In die drie dagen moesten we twee transecten van iets meer dan 300 km afdekken in die drie dagen dus we hadden genoeg te doen. Het eerste transect was voor de studie van Awad. Dit transect focuste zich op de vegetatie langs de kust. Hiervoor gingen we dus de kustweg van Jeddah naar Yanbu af om de vegetatie aan de kustlijn (zoutmoerassen) en wat verder landinwaarts te inventariseren.

Eenmaal op de eerste locatie aangekomen verliep de procedure als volgt: Er werd ruwweg een stand bepaald waarna Awad een bodemmonster ging veramelen, Jacob in een moordend tempo alle planten determineerde , ik de GPS coordinaten van de locatie verzamelden en foto’s nam als referentie materiaal en Mohamed een beetje rond liep om plant materiaal te verzamelen en planten te zoeken die Jacob eventueel gemist had.

Na in Yanbu overnacht te hebben was het tijd om het laatste deel van het transect van Awad af te maken. Vervolgens trokken we landinwaarts richting Medina om aan mijn transect te beginnen. Mijn transect besloeg de uitlopers (foothills) van het kustgebergte. Voor mijn transect gelde grofweg dezelfde procedure als bij het transect van Awad met één uitzondering: Ik zou zelf mijn vegetatie opnamen doen. Dat werd dus razendsnel mee schrijven terwijl Jacob alle plantennamen opsomde.

Maar hoe staat het er nou voor met de Saoedische natuur? Daar ging ik ten slotte voor. Nou de natuur is wonderschoon heel anders dan ik vanuit Nederland gewend ben maar het heeft zo zijn eigen charmes. Ik moet wel zeggen dat ik de kleur groen hier nogal mis in het landschap, maar ach. De hoeveelheid planten hier valt me zeker niet tegen. Het is misschien het is misschien geen 100% bedekking maar er staat toch zeker nog wel wat. Dit zal er waarschijnlijk mee te maken hebben dat ons veldwerk zich vrij dicht bij de kust afspeelt. Ook de diversiteit aan planten is enorm. De dieren die ik hier gezien heb zijn op te sommen met één woord: kamelen. Ah ok, dat is misschien een beetje overdreven maar ik heb wel bijzonder veel kamelen gezien. Wat het natuurschoon wel verschrikkelijk drukt is de grote hoeveelheid afval die overal ligt. Net buiten de grote steden zijn er hele bergen van afval te vinden en tot honderden kilometers van de steden vandaan vind je nog plastic zakjes en flessen.

Maar aan alle goeds moest toch weer een eind komen en na drie dagen was het dan weer tijd voor de terugreis. Na een verschrikkelijk lange reis waarin Riyad maar niet in zicht wilde komen bereikte we dan toch op zaterdag ochtend 5 uur weer onze vertrouwde thuishaven. Net op tijd voor de nieuwe werkweek.

Tot ziens iedereen en volgende keer zal ik eens wat vertellen over de werkzaamheden die ik hier nu verricht.

Groeten,

Nick

  • 23 Maart 2013 - 00:28

    François:

    Heel interessant weer Nick! En leuk dat je een paar foto's hebt.

  • 26 Maart 2013 - 14:55

    Tom:

    leuk nick! ik hoop dat je het goed naar je zin hebt!

  • 05 April 2013 - 02:14

    Jurgen:

    Hard gewerkt zo te lezen.
    Goed bezig!

  • 07 April 2013 - 14:26

    Sjoerd:

    Leuk verhaal Nick! Leuk om iets te horen hoe het veldwerk daar aan toe gaat.
    Kan je al een woordje Arabisch, moet toch wel na 9 uur reizen met iemand die nauwelijks engels kan? :P
    Veel plezier nog! Ben benieuwd naar een nieuw verhaal!

  • 07 April 2013 - 21:51

    :

    Bedankt voor jullie reacties jongens.
    Ik kan ondertussen wel een paar woordjes Arabisch maar het zijn wel echt de standaard dingen zoals begroetingen en bedankt zeggen. Oh, en ik kan Arabische nummers lezen (dat moet wel aangezien alles hier ermee gelabeld is).
    Morgen ga ik weer op een klein veldwerk reisje, dit keer richting het noorden. Ik denk dat ik weer eens een kleine update schrijf als ik terug kom.

  • 07 April 2013 - 21:52

    :

    Bedankt voor jullie reacties jongens.
    Ik kan ondertussen wel een paar woordjes Arabisch maar het zijn wel echt de standaard dingen zoals begroetingen en bedankt zeggen. Oh, en ik kan Arabische nummers lezen (dat moet wel aangezien alles hier ermee gelabeld is).
    Morgen ga ik weer op een klein veldwerk reisje, dit keer richting het noorden. Ik denk dat ik weer eens een kleine update schrijf als ik terug kom.

  • 07 April 2013 - 21:52

    :

    Bedankt voor jullie reacties jongens.
    Ik kan ondertussen wel een paar woordjes Arabisch maar het zijn wel echt de standaard dingen zoals begroetingen en bedankt zeggen. Oh, en ik kan Arabische nummers lezen (dat moet wel aangezien alles hier ermee gelabeld is).
    Morgen ga ik weer op een klein veldwerk reisje, dit keer richting het noorden. Ik denk dat ik weer eens een kleine update schrijf als ik terug kom.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 08 Maart 2013
Verslag gelezen: 478
Totaal aantal bezoekers 6155

Voorgaande reizen:

08 Maart 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

06 Maart 2013 - 15 Juni 2013

Stage aan King Saud University

Landen bezocht: